Vyhodnotenie prieskumu Industry 4.0 v SR

  • 09.11.2017
  • Služby
Vyhodnotenie prieskumu Industry 4.0 v SR

Fórum odborníkov, ktoré vedie dlhodobý dialóg so slovenskými firmami o nových technologických trendoch, zrealizovalo prieskum o úrovni aplikácie konceptu Industry 4.0 v slovenských priemyselných podnikoch. Zistenia odhalili, že slovenské firmy chápu význam a dopad technologických zmien a aj keď mnohé už začali so samotnou implementáciou, je ešte veľa tých, ktoré nevedia ako problematiku uchopiť a kde začať. Prieskum zachytil požiadavky, aby sa ešte viac diskutovalo na odbornej úrovni a posilnilo sa poradenstvo pre strategické ale aj implementačné fázy.

Prieskum sa realizoval na prelome augusta a septembra 2017 na vzorke 47 respondentov. Tú tvorili takmer z polovice vrcholoví manažéri významných slovenských priemyselných podnikov. Špecifickosť prieskumu vychádza zo skutočnosti, že ho pripravil tím odborníkov z praxe, ktorí sa dlhodobo zaoberajú problematikou inovácií, technologického vývoja a Industry 4.0. „Úvodný prieskum nám umožnil začať na zaujímavej skupine podnikov sledovať, ako postupuje využitie princípov inteligentného priemyslu v praxi. V rámci platformy Industry4UM ho budeme sledovať dlhodobo a poznatky využijeme pri plánovaní krokov, ktoré umožnia zrýchliť pokrok tohto dôležitého priemyselného fenoménu,“ skonštatoval analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Otázka Industry 4.0 je v slovenských podnikoch skloňovaná už niekoľko rokov. Dnes však môžeme skonštatovať, že z buzzwordu sa dostala do štádia, kedy podniky pristupujú k jej reálnej implementácii. Za dôležitú ju považujú dve tretiny firiem. „Implementácia síce prebieha, ale tempo nie je rovnomerné vo všetkých procesoch a technológiáchZnamená to, že napriek skutočností, že Industry 4.0 sa stáva vo väčšej časti podnikov prioritou, ešte nie je vnímané ako nutnosť a veľká časť firiem sa ešte len začína zamýšľať nad riešeniami,“ informuje Martin Morháč, predseda predstavenstva SOVA Digital.


S implementáciou začalo, alebo v nej naplno funguje relatívne málo firiem  (19%). Naopak, viac ako polovica firiem (53%) ešte nezačala, alebo sa nachádzajú v procese získavania relevantných informácií o tom, kde a ako začať. Tie, ktoré už začali, realizujú zmeny svojpomocne, alebo s poradenstvom externých konzultantov v prípravnej fáze.  Mnohé firmy dnes ešte stále pociťujú tlak trhu a konkurencie ako nie príliš naliehavý a reagujú naň iba menšími optimalizáciami. Čoraz viac podnikov však chápe Industry 4.0 ako potrebu koncepčných a strategických zmien pre zefektívnenie výroby a zvýšenie produktivity. To potvrdzuje aj skutočnosť, že najväčšiu naliehavosť implementácie Industry 4.0 vidia až dve tretiny firiem v zlepšovaní a zefektívňovaní vnútorných procesov.

Reakcie podnikov na zmeny, spojené s Industry 4.0 v minulom období, sa spájali s predstavou vysokých investícií. Potvrdzuje sa, že diskusia a “búranie” mýtov posunula firmy k reálnejším pohľadom. Dnes sú až tri štvrtiny respondentov presvedčených o investičnej zvládnuteľnosti zmien. Posunula sa aj otázka záujmu aplikovať Industry 4.0 z pohľadu stavu vnútornej kultúry, čo vypovedá o tom, že k príprave zmien pristupujú podniky systematickejšie a koncepčnejšie a mení sa aj diskusia o téme vo vnútri firiem. Pozitívne je zistenie, že viac ako polovica firiem konštatuje, že má vytvorené dobré podmienky na vzdelávanie pracovníkov. Na druhej strane však, len 11% firiem má zavedený reálny inovačný systém a iba 15% firiem má vytvorený tím ľudí, ktorí sa venujú implementácii digitalizácie.

Z prieskumu vyplýva tiež fakt, že východiskom pre ďalšie kroky je stratégia, ktorá vygeneruje postupy, procesy a technológie. „Aj keď sa dnes bavíme o prvých krokoch implementácie Industry 4.0 v podnikoch, už teraz je potrebné do globálnych stratégií zakomponovať aj otázku prípravy kvalifikovanej pracovnej sily. Je potrebné zmeniť štruktúru vzdelávania, inak technologický vývoj zastihne firmy nepripravené. Dnes ten tlak nie je až taký výrazný, ale o niekoľko rokov už podniky nebudú mať na výber. Zaváhaním stratia výhodu pripravenosti špecialistov, firemnej kultúry, organizačných modelov a nielen  investície, ale aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily sa bude dramaticky zvyšovať,“ upozorňuje Martin Morháč.

Podrobná analýza výsledkov »

  • autor:
  • SOVA Digital a.s.


Mohlo by vás tiež zaujímať

  • Skupina MOL spustila službu zdieľania automobilov (carsharingu) v Budapešti

    Skupina MOL spustila službu zdieľania automobilov (carsharingu) v Budapešti

    • 29.01.2018

    Skupina MOL predstavila novú službu zdieľania automobilov MOL Limo, ktorá odzrkadľuje ambície spoločnosti stať sa prvou voľbou pre zákazníkov a byť priekopníkom v oblasti riešení mobility v strednej a východnej Európe. V rámci stratégie do roku 2030 je cieľom Skupiny MOL prispôsobiť sa dynamike...

  • SOVA Digital pripravuje konferenciu TRENDUSTRY 2018

    SOVA Digital pripravuje konferenciu TRENDUSTRY 2018

    • 24.01.2018

    Spoločnosť SOVA Digital pripravuje konferenciu TRENDUSTRY 2018 zameranú na jednoduchý a komplexný nábeh priemyselných výrob na Industry 4.0. pod názvom Digitalizáciou k akcelerácii podnikových procesov sa bude 13.-14. februára 2018 v hoteli Partizán na Táloch, ako prvá konferencia na Slovensku,...

  • PF 2018

    PF 2018

    • 22.12.2017

    Veselé Vianoce a šťastný nový rok...

  • 3Dwiser posilňuje tím špecialistov, pozýva do nového showroomu 3D tlače v Olomouci

    3Dwiser posilňuje tím špecialistov, pozýva do nového showroomu 3D tlače v Olomouci

    • 28.11.2017

    Na zvýšený dopyt o moderné 3D technológie reaguje spoločnosť 3Dwiser otvorením novej olomouckej pobočky. Vo vedecko-technickom parku UP v srdci Hané je výborne dostupná profesionálom z celej Moravy i Sliezska. O jej chod sa bude starať nová posila - Tomáš Vít, donedávna oi. šéfredaktor portálu...



  • Výročná Fakuma 2017 s najlepšími značkami vo všetkých kategóriách

    Výročná Fakuma 2017 s najlepšími značkami vo všetkých kategóriách

    • 02.11.2017

    Viac vystavovateľov, viac výstavnej plochy a viac odborných návštevníkov - všetky zainteresované strany boli veľmi spokojné. Úspešný 25. ročník jesenného medzinárodného veľtrhu pre spracovanie plastov Fakuma sa konal vo Friedrichshafene pri Bodamskom jazere, na pohraničí Nemecka, Rakúska a...

  • Fotogaléria MSV Brno 2017 - viac odborníkov na zaplnenom výstavisku

    Fotogaléria MSV Brno 2017 - viac odborníkov na zaplnenom výstavisku

    • 19.10.2017

    1631 vystavovateľov z 32 krajín a viac ako osemdesiat tisíc návštevníkov. To je bilancia 59. medzinárodného strojárskeho veľtrhu, ktorý sa na brnenskom výstavisku konal od 9. do 13. októbra. Ročník 2017 potvrdil pozíciu MSV ako najvýznamnejšieho strojárskeho veľtrhu strednej Európy a v rade...

  • Reportáž zo 7. odborného seminára z cyklu Trendy v plastikárskom priemysle

    Reportáž zo 7. odborného seminára z cyklu Trendy v plastikárskom priemysle

    • 07.10.2017

    Seminár zorganizoval Slovenský plastikársky klaster v spolupráci so Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou. Uskutočnil sa koncom septembra v hoteli International v krásnom prostredí golfových greenov Veľkej Lomnici. Zameral sa na inovácie v oblasti materiálov a technológií z plastikárskeho...