Nové pravidlá EÚ o dizajne a recyklácii v automobilovom sektore
Návrh opatrení, ktorý podporilo 431 poslancov, 145 bolo proti a 76 sa zdržalo hlasovania, má za cieľ podporiť prechod automobilového sektora na obehové hospodárstvo znížením vplyvu na životné prostredie spojeného s výrobou a spracovaním vozidiel po skončení životnosti a posilnením udržateľnosti priemyslu recyklácie automobilov v Európe. Osobitné pravidlá sa budú vzťahovať na všetky vozidlá okrem vozidiel na špeciálne účely, vozidiel navrhnutých a vyrobených na použitie ozbrojenými silami, civilnou obranou, hasičskými a záchrannými zdravotníckymi službami a vozidiel historického a osobitného kultúrneho významu.
Vylepšený dizajn vozidiel a používanie recyklovaných materiálov
Nové vozidlá by mali byť navrhnuté tak, aby umožňovali jednoduché odstránenie čo najväčšieho počtu dielov a komponentov autorizovanými spracovateľskými zariadeniami s cieľom ich výmeny, opätovného použitia, recyklácie, repasovania alebo renovácie, ak je to technicky možné.
Poslanci chcú, aby plasty použité v každom novom type vozidla obsahovali minimálne 20 % recyklovaného plastu do šiestich rokov od nadobudnutia účinnosti pravidiel. Chcú tiež, aby výrobcovia splnili cieľ aspoň 25 % do 10 rokov od nadobudnutia účinnosti, ak je k dispozícii dostatok recyklovaného plastu za primerané ceny. Požadujú, aby Komisia po štúdii uskutočniteľnosti zaviedla ciele pre recyklovanú oceľ, hliník a ich zliatiny.
Prísnejšie pravidlá pre nakladanie s vozidlami po skončení životnosti a vývoz použitých vozidiel
Tri roky po nadobudnutí účinnosti nových pravidiel by výrobcovia mali rozšírenú zodpovednosť výrobcu, t. j. museli by hradiť náklady na zber a spracovanie vozidiel, ktoré dosiahli koniec svojej životnosti. Poslanci chcú lepšie rozlišovať medzi použitými vozidlami a vozidlami po dobe životnosti a zaviesť zákaz vývozu tých vozidiel, ktoré sa považujú za vozidlá po dobe životnosti.
Vyhlásenie spoluspravodajcov
Spoluspravodajci Jens Gieseke (EPP, DE) z Výboru pre životné prostredie a Paulius Saudargas (EPP, LT) z Výboru pre vnútorný trh uviedli: „Parlament podporuje obehové hospodárstvo v automobilovom sektore. Presadzujeme bezpečnosť zdrojov, chránime životné prostredie a zabezpečujeme udržateľnosť. Aby sme predišli nadmernému zaťaženiu odvetvia, stanovili sme realistické ciele a zabezpečili sme menej byrokracie a spravodlivú hospodársku súťaž.“
Ďalší postup
Keďže Rada už začiatkom leta prijala svoju pozíciu, očakáva sa, že medziinštitucionálne rokovania sa začnú bezodkladne.
Súvislosti
Komisia 13. júla 2023 navrhla nové nariadenie o požiadavkách na obehovosť pre dizajn vozidiel a zlepšenom hospodárení s vozidlami po dobe životnosti v súlade s cieľmi Európskej zelenej dohody a akčného plánu pre obehové hospodárstvo.
V roku 2023 bolo v EÚ vyrobených 14,8 milióna motorových vozidiel a registrovaných bolo 12,4 milióna vozidiel. Na cestách EÚ jazdí 285,6 milióna motorových vozidiel a každý rok ukončí svoju životnosť približne 6,5 milióna vozidiel.
CEE Automotive Supply Chain 2025: Transformácia bez istôt. Ako udržať Európu v globálnej hre?
5.12.2025 Ako v čase energetickej neistoty, regulačných tlakov a geopolitických zmien udržať strednú a východnú Európu atraktívnu pre podnikanie? Čo potrebujú dodávateľské firmy, aby dokázali čeliť konkurencii najmä zo strany čínskych...