PlasticPortal.eu - denne aktualizovaný portál pre plasty a gumu

Aktuality
Fatra a.s. ponúka regranuláciu plastových odpadov (PP, PE, PP/PE, EVAC)

26.04.2017 | Spoločnosť Fatra, a.s. - tradičný spracovateľ plastov v Českej republike, rozšírila výrobné možnosti o úpravy interného a externého plastového odpadu na regranulačnej linke.

Mercedes na Autosalóne Bratislava 2017 s európskou výstavnou premiérou

25.04.2017 | Bratislavský Autosalón bude tento rok skutočne výnimočný. Okrem dvoch stredoeurópskych premiér (Mazda CX-5 a Mazda MX-5 RF) ho obohatí aj jedna európska výstavná premiéra, dlho očakávaný model Mercedes Benz triedy S.

Zákazková výroba tesnení na mieru - novinka spoločnosti TOMIRTECH, s.r.o.

24.04.2017 | Počítačom riadený rezací stroj Atom FlashCut predstavuje tú najmodernejšiu a najpresnejšiu technológiu vo výrobe plochých tesnení.

Predaj vstrekolisov v ČR a SR stále rastie

20.04.2017 | V týchto dňoch ukončil PlasticPortal.eu® prieskum predaja vstrekolisov na území Českej a Slovenskej republiky za rok 2016. Do prieskumu bolo tento rok oslovených 24 významných dodávateľov vstrekolisov so žiadosťou o poskytnutie údajov o predajoch. Zastúpenia dvoch oslovených značiek vstrekolisov svoje údaje neposkytli.

Viete ako prebieha proces radiačného sieťovania v spoločnosti BGS?

18.04.2017 | Táto metóda výrazne zlepšuje vlastnosti plastov. Pozrite si nové video o radiačnom sieťovaní firmy BGS Beta-Gamma-Service GmbH & Co. KG.

 
Plastikársky slovník
Portál ZÁKONY A NORMY
Portál ZÁKONY A NORMY
Aktuálne v legislatíve
Verejná konzultácia o pravidlách zodpovednosti výrobcu za škodu spôsobenú chybou výrobku

10.04.2017 | Európska Komisia začala na svojich webových stránkach verejnú konzultáciu o pravidlách zodpovednosti výrobcu za škodu spôsobenú chybou výrobku.

Zdravotnícke pomôcky - Systémy manažérstva kvality

07.12.2016 | Norma pre Zdravotnícke pomôcky - Systémy manažérstva kvality - Požiadavky na splnenie predpisov, z decembra 2016.

Připravuje se novela zákona č. 477/2001 Sb. o obalech

29.11.2016 | Připravovaná novela zákona č. 477/2001 Sb. o obalech se týká se povinného zpoplatnění pouze lehkých plastových odnosných tašek s tloušťkou stěny do 50 ...

§ 58 zákona o odpadoch je zrušený! Povinnosti voči OZV zostávajú nezmenené!

16.11.2016 | Dňa 25.10.2016 parlament Slovenskej republiky zrušil sporný § 58 zákona o odpadoch, v zmysle ktorého, pôvodca odpadu z obalov pre ktoré nebol výrobcom ...

Harmonizované normy v říjnu 2016

11.11.2016 | V Úředním věstníku EU byly v říjnu 2016 zveřejněny následující názvy a odkazy harmonizovaných norem:

 
Newsletter
CAPTCHA Image
 
Úvod > Aktuálne články > Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje
Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje
 
 
Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje

Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje

Automobilizmus sa od svojich počiatkov vyvinul tak, že dnešné auto už nie je možné porovnať s jeho predchodcami. V súčasnosti sme svedkami kvalitatívnej zmeny ohromného dosahu: s postupným rozvojom plastov môžeme v budúcnosti dúfať v to, že z kovu ostane iba základná konštrukcia vozidla.

Prečo smerujeme k vyššiemu podielu plastov? Majú menšiu hmotnosť. Len pre porovnanie: zatiaľ čo m3 ocele váži 7 850 kg, alebo hliníka 2 700 kg, tak plasty dosahujú hmotnosť iba medzi 1 000 - 2 000 kg na m3. Alebo iný základný údaj: teplota, pri ktorej sa taví oceľ je 1 350 - 1 400 °C (pri hliníku 658 °C), u plastov sa jedná len o 200 - 400 °C (v závislosti od konkrétneho druhu materiálu). Tieto údaje sú zásadné. Úspora 100 kg na váhe znamená zníženie spotreby paliva o 0,4 litra na 100 km. Rovnako tak výrazne nižšia teplota tavenia prináša nezanedbateľnú energetickú úsporu. Z princípu sú všetky termoplasty recyklovateľné. Dnes sa 90% vyťaženej ropy spáli, len 10% ropy sa využije pre chemické účely - aj v tomto môžeme v budúcnosti očakávať premenu. Plasty tak predstavujú ekologické riešenia a prispievajú podstatnou mierou k redukcii emisií CO2.

Využitie plastov pri výrobe automobilov stúpa. Kým v roku 1970 plasty predstavovali 6% váhy vozidla, tak dnešný stav dosahuje rozpätie 12 - 15% a hypotézy predpokladajú, že v roku 2020 bude plast tvoriť štvrtinu hmotnosti automobilu.

Rozvoj plastov pomáha uskutočňovať nové trendy v konštrukcii automobilov. Elektromobily začínajú byť skutočne reálnou alternatívou minimálne pre mestskú mobilitu. Vďaka hmotnostnej úspore môže byť automobil vybavený i ďalšími prvkami, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi ťažko predstaviteľné. Nedoceniteľné je rozsiahlejšie použitie plastov v automobiloch aj pri zmierňovaní dopadu na životné prostredie. BASF si je vedomá potenciálu, ktorý plasty do budúcna vo všetkých sférach života predstavujú a snaží sa vzhľadom ku svojej významnej úlohe hrať prím v určovaní budúceho vývoja," uviedol Jiří Kubík, obchodný zástupca BASF pre termoplasty pre automobilový priemysel.

BASF je chemická spoločnosť, ktorá dodáva vôbec najväčšie množstvo materiálov do automobilového priemyslu. Len z posledného obdobia to dokazujú dve koncepčné vozidlá, ktoré slúžia ako zdroj inšpirácie pre konštruktérov: i-Flow vyvinutý v spolupráci s juhokórejskou automobilkou Hyundai a elektromobil Smart Forvision, ktorý bol verejnosti predstavený minulý rok na autosalóne vo Frankfurte. Síce sú obe vozidlá konceptmi, no ich konkrétne prvky dávajú možnosť nahliadnuť do nie tak vzdialenej budúcnosti.

Príklady inovatívneho využitia plastov BASF - vyššia bezpečnosť, komfort a šetrnosť k životnému prostrediu

Špeciálna výstuha nárazníka (umiestnená za nárazníkom) vyrobená z Ultramidu®, po prvýkrát použitá v modeli Opel Insignia, zabezpečuje výrazne vyššiu ochranu zdravia chodcov. Výstuha z materiálu Ultramid® totiž vykazuje trikrát väčšiu tuhosť a absorpciu energie oproti klasickému prevedeniu a zaisťuje riadenú deformáciu tak, aby v prípade zranenia chodca došlo k čo najmenšiemu poškodeniu zdravia.

Ku zvýšenej bezpečnosti prispievajú i nové opierky hlavy z plastu BASF, ktoré boli použité po prvýkrát vo vozidlách značky BMW. Opierka je neoceniteľná pri chránení krčnej chrbtice v prípade spätného nárazu. V prípade nárazu o sile väčšej ako 12 km/hod. sa spustí aktivátor umiestnený v opierke, pružina okamžite posunie prednú polovicu opierky dopredu, čím sa výrazne zmierni riziko zranenia.

Spoločnosť BASF nedávno predstavila prvé celoplastové disky kolies, ktoré možno sériovo vyrábať, vo vozidle Smart Forvision. Tieto plastové disky vážia spolu o 12 kg menej (3 kg úspora na jednom kolese) oproti tým súčasným. Každá hmotnostná úspora je tiež neoceniteľná v rozvoji elektromobilov, pretože čím menšia bude hmotnosť vozidla, tým dlhší bude dojazd elektromobilu.

Disk  
   
Pre znižovanie hmotnosti (a tým pádom pre rozvoj elektromobility) sú nesmierne významné samozhášavé materiály novej generácie. Tieto materiály umožňujú vybaviť elektromobil radom dielov z plastov, ktoré popri zaisteniu potrebných elektrických vlastností prispievajú k vyššej bezpečnosti pri prípadnom vznietení. K potrebnému zníženiu hmotnosti elektromobilu dopomáhajú taktiež plastové diely karosérie nahrádzajúce klasický plech: napríklad blatníky z online lakovateľného Utramidu® TOP.

Spoločnosť BASF však myslí aj na rozvoj plastov v automobiloch poháňaných turbomotormi. Plastové diely z Ultramid® Endure prinášajú riešenie v oblasti prípravy paliva v blízkosti motora - ľahko totiž odolávajú nepretržitému používaniu pri teplote 220°C a krátkodobo dokonca 240°C (diely chladiča vzduchu, potrubie prívodu vzduchu a sacieho modulu, atď.)

BASF taktiež napríklad v spolupráci so spoločnosťou Sika Sweiz vyvinula, po prvýkrát pre automobilku Peugeot, špeciálne vystuženie karosérie v oblasti rámu piatych dverí pomocou materiálu Utramid A3WG10, čo prináša zosilnenie konštrukcie a slúži k pohlcovaniu pôsobiacich síl.

Príkladov špeciálnych plastových materiálov je mnoho. Vodičom spríjemňujú jazdu autom, viac ochraňujú ich bezpečnosť, umožňujú realizovať v minulosti takmer nepredstaviteľné konštrukčné prvky a v neposlednom rade sú šetrné k životnému prostrediu. Tieto nedoceniteľné príspevky chemickej spoločnosti však bežný užívateľ vozidla v podstate ani nemôže zaregistrovať, no bez nich by dnešný automobilizmus nebol predstaviteľný.

8.5.2012
autor: Silvia Tajbliková, BASF
 
 
 
 
 
Odporučte článok Vytlačiť článok Späť
 
 

Späť


 
Najnovšia inzercia
 
 
 

Kúpa | Míchací silo
25.04.2017

 
 
 

Predaj | HIPS drť
24.04.2017

 
 

Predaj | ABS drť
24.04.2017

 
 
 

Predaj | PPA Amodel GF 33%
21.04.2017

 
 
 
Výstavy
HANNOVER MESSE

24.04.2017 | R&D, priemyselná automatizácia a IT, priemyselné dodávky, výrobné inžinierstvo a služby, energia a technológie pre životné prostredie.

AUTOSALÓN Bratislava 2017

25.04.2017 | Bratislavský Autosalón je najdôležitejšou automobilovou udalosťou roka na Slovensku.

INNOFORM

25.04.2017 | Medzinárodný kooperatívny veľtrh pre nástroje a spracovateľský priemysel.

Vietnam Manufacturing Expo 2017

26.04.2017 | Popredná výstava o obrábacích strojov pre formy a vstrekovacie technológie pre plasty.

PLASTEC New England

03.05.2017 | Plastikársky veľtrh.

DESIGN and MANUFACTURING NEW ENGLAND

03.05.2017 | Medzinárodná plastikárska výstava.

interpack 2017

04.05.2017 | Medzinárodný veľtrh pre obalovú techniku sa koná v Düsseldorfe.

FOR INDUSTRY

09.05.2017 | 16. Medzinárodný veľtrh strojárenských technológií.