PlasticPortal.eu - denne aktualizovaný portál pre plasty a gumu

Aktuality
Zoznámte sa s novou dutinovou doskou SIMONA® s krížovým rebrovaním

24.07.2017 | Výskum a vývoj spoločnosti SIMONA® aj ďalej zlepšuje efektivitu využitia materiálov a stabilitu dutinových dosiek. Výsledkom nových technických zmien je dutinová doska s krížovým rebrovaním s celkovou tenšou hrúbkou steny.

Všetko najlepšie, Fakuma!

20.07.2017 | Fakuma, medzinárodný veľtrh pre spracovateľov plastov, oslavuje v tomto roku svoje 25. výročie.

Ochranné relé pre optimálny výkon bez kompromisov

18.07.2017 | Potrebujete sa vyvarovať škodám spôsobenými poruchami v elektrickej rozvodnej sieti a tak si zabezpečiť, aby stroje robilo to, na čo sú určené?

Možnosti získania grantu v Slovenskej republike

14.07.2017 | Prehľad noviniek - júl 2017.

Novinka: Dosky s aretačnou drážkou od STRACK

12.07.2017 | Teraz môžeme kombinovať: Nové doštičky STRACK s drážkou ako protikus odpružených aretáciou šíber.

 
Plastikársky slovník
Portál ZÁKONY A NORMY
Portál ZÁKONY A NORMY
Aktuálne v legislatíve
Obsah PAH v predmetoch a v hračkách

03.07.2017 | Na webovej stránke ECHA je nová výzva na predkladanie pripomienok a dôkazov týkajúce sa obsahu PAH uvedeného v položke 50 prílohy XVII nariadenia REAC ...

Nová vydaná změna nařízení č. 10/2011 (nařízení PIM) o materiálech a předmětech z plastů určených pro styk s potravinami

31.05.2017 | Nařízení Komise č. (EU)2017/752 mění a opravuje nařízení PIM o materiálech a předmětech z plastů určených pro styk s potravinami:

Verejná konzultácia o pravidlách zodpovednosti výrobcu za škodu spôsobenú chybou výrobku

10.04.2017 | Európska Komisia začala na svojich webových stránkach verejnú konzultáciu o pravidlách zodpovednosti výrobcu za škodu spôsobenú chybou výrobku.

Zdravotnícke pomôcky - Systémy manažérstva kvality

07.12.2016 | Norma pre Zdravotnícke pomôcky - Systémy manažérstva kvality - Požiadavky na splnenie predpisov, z decembra 2016.

Připravuje se novela zákona č. 477/2001 Sb. o obalech

29.11.2016 | Připravovaná novela zákona č. 477/2001 Sb. o obalech se týká se povinného zpoplatnění pouze lehkých plastových odnosných tašek s tloušťkou stěny do 50 ...

 
Newsletter
CAPTCHA Image
 
Úvod > Aktuálne články > Bez termoplastov a kaučukov by neboli elektromobily
Bez termoplastov a kaučukov by neboli elektromobily
 
 
Bez termoplastov a kaučukov by neboli elektromobily

Bez termoplastov a kaučukov by neboli elektromobily

Elektrické a hybridné vozidlá by nikdy nevybehli na cesty bez prispenia alternatívnych materiálov ako sú kaučuky a termoplasty. Tie totiž na rozhodujúcich miestach prispievajú k mnohonásobne vyššej účinnosti energie a zároveň šetria životné prostredie. Príkladom sú ľahké štruktúrované súčiastky na báze spojovacej technológie plast-kov s polyamidom 6 a vysoko výkonné pneumatiky s redukovaným valivým odporom na báze inovačných kaučukov.

Trend v automobilovom priemysle s hybridným či elektronickým pohonom kladie prísnejšie, resp. nové požiadavky na termoplasty a kaučuky. Žiadané sú vysokovýkonné materiály s excelentnými mechanickými vlastnosťami, no zároveň potrebujú automobilky nové materiály s vysokou odolnosťou voči ozónu, špeciálnymi elektrickými vlastnosťami,  a vysokou ohňovzdornosťou. Automobilky na trhu elektromobilov a hybridných áut budú preto v čoraz väčšej miere pracovať s high-tech termoplastmi ako sú Premium-Polyamide Durethan a PBTs Pocan a  širokou paletou vysokovýkonných kaučukov ako sú Therban, Levapren či butylkaučuk od firmy LANXESS, ktorá sa špecializuje na oblasť špeciálnej chémie.

L1  
Aj v autách súčasnosti sú žiadané high-tech syntetické kaučuky,
napríklad v hadiciach.
(Zdroj obrázku: LANXESS)
 

Ľahké nosiče batérií v hybridnej technike
LANXESS očakáva, že potenciál ľahkých konštrukcií jeho high-tech termoplastov s minimálnou hrúbkou sa bude ešte viac využívať, aby sa hmotnosť vozidla citeľne zredukovala. Pretože čím ľahšia bude karoséria a interiér, tým sa zväčší akčný rádius vozidiel. Príkladom možného budúceho použitia s vysokým potenciálom úspory hmotnosti sú nosiče batérií. Tie musia byť ľahké a zároveň dokázať pri náraze absorbovať obrovské množstvo energie. Tieto úlohy veľmi dobre spĺňa spojovacia technológia plast-kov na báze polyamidu 6 a oceľového plechu alebo hliníku, vyvinutá spoločnosťou LANXESS. Odľahčená konštrukcia označovaná aj ako hybridná technológia, ktorá oproti súčasnému oceľovému plechu prináša 20 až 30% úsporu na hmotnosti. Navyše je výroba hybridnej techniky často ekonomickejšia.

L2  
Hybridná technika sa etablovala v sériovej výrobe štruktúrovaných súčastí pre automobil. Príkladom použitia sú hybridné konzoly pedálov.
(Zdroj obrázku: LANXESS)
 

Kryt batérie, káblové plášte a konektory chrániace proti ohňu
Polyamid a PBT sú rovnako atraktívne aj pri nenosných komponentov batérie ako napríklad kryt batérie a časť skrinky výkonovej elektroniky. Takéto súčasti musia byť väčšinou elektromagneticky odizolované a sú dosiaľ väčšinou z oceľového plechu. Tieto látky sa dajú nahradiť vysoko zosilnenými a preto veľmi pevnými polyamidmi a PBT. Dva príklady takýchto materiálov sú Durenthan BKV 60 EF alebo Pocan TZ391, ktoré sú plnené zo 60, resp. 45 percent sklenými vláknami. Navyše sú ekonomicky výhodne spracovateľné.
Kvôli vysokým napätiam a silným prúdom v oblasti batérie a pohonu elektromobilov je zase možné očakávať väčšie uplatnenie umelých hmôt chrániacich proti ohňu. Z toho profitujú tak termoplasty, ako aj kaučuky. Najvhodnejším materiálom je etylen-vinylacetát-kopolymér (EVM), ktorý vedie LANXESS v portfóliu syntetických kaučukov pod názvom Levapren. EVM-kaučuk je bez halogénov a môže na základe svojej nepatrnej viskozity a dobrej znášanlivosti s protikladnými náplňami prijímať veľké množstvo anorganických ochranných látok proti ohňu, napr. hydroxid uhlíka. Ak takýto materiál horí, vznikajú len spaliny nepatrnej hustoty. Preto je kaučuk v elektromobiloch ideálnym kandidátom pre káblové plášte.

Využitie  high-tech pneumatík
Pneumatiky prenášajú energiu pohonu na vozovku a sú preto v značnej miere zodpovedné za to, ako môžu elektromobily ísť s nabitou batériou. V mestskej doprave ide okolo 30% spotreby pohonných hmôt na konto pneumatík. Na diaľnici je to asi pätina. Experti z LANXESS vychádzajú z toho, že samotný valivý odpor sa dá znížiť použitím aktuálne dostupných vysokovýkonných vulkanizovaných pneumatík približne o 10%. Tento podiel by sa mohol v budúcnosti ešte výrazne zvýšiť, vďaka novým neodymium-polybutadienovým kaučukom (Nd-BR) s úzkym molekulárnym rozdelením zaťaženia a vďaka novým roztokom styren-butadienovým kaučukom (SSBR). Menované typy Nd-BR charakterizuje obzvlášť nízka teplota vitrifikácie, tým sú pri mínusových teplotách flexibilnejšie, pri nízkych teplotách vykazujú nepatrný valivý odpor a šetria pohonné látky.
Zmieňované SSBR, ktoré sa v súčasnosti testujú, vďačia svojmu efektu úspory energie úplne inej vlastnosti: tvrdé čiastočky náplne, ktoré prepožičiavajú pneumatikovej gume jej stabilitu, sa môžu ešte lepšie než dosiaľ vložiť do gumovej matrice. Tým nové kaučuky SSBR, zjednodušene povedané, znižujú trenie týchto častíc medzi sebou, čo minimalizuje zbytočné straty energie. Prvé laboratórne a praktické testy ukázali okrem iného aj to, že pneumatiky zo spomenutých kaučukových materiálov by nedisponovali len nižšími hodnotami valivého odporu, ale aj vynikajúcou priľnavosťou k vozovke a zároveň ponúkajú dobré hodnoty oteru. Doteraz sa považovalo za obtiažne optimalizovať všetky tri vlastnosti jednej pneumatiky.

L3  
Moderné pneumatikové kaučuky nepomáhajú ušetriť len pohonné hmoty, ale prispievajú aj k udržaniu krátkej brzdnej dráhy. Optimalizovať obe vlastnosti súčasne sa považovalo dlhú dobu za obtiažne.
(Zdroj obrázku: LANXESS)
 
 

22.8.2011
autor: archív Lanxess
 
 
 
 
 
Odporučte článok Vytlačiť článok Späť
 
 

Späť


 
Najnovšia inzercia
 
 

Predaj | Bubnový magnet
20.07.2017

 
 

Predaj | Dopravníkový pás
20.07.2017

 
 

Kúpa | Drť HIPS s V2
20.07.2017

 
 
 
 
 

Predaj | HDPE a PP
19.07.2017

 
 
 
Výstavy
MALAYSIA-PLAS 2017

27.07.2017 | Formy a lisy pre spracovanie plastov.

SRI LANKA PLAST

03.08.2017 | Medzinárodná plastikárska výstava.

Plastic, Printing & Packaging, Tanzania - PPPEXPO 2017

22.08.2017 | 20. Medzinárodný veľtrh plastov, značenia, balenia.

China Composites Expo 2017

06.09.2017 | Medzinárodný veľtrh a fórum pre technológie kompozitov a aplikácií.

Drinktec 2017

11.09.2017 | Medzinárodný veľtrh nápojov a technológií

VietnamPlas

13.09.2017 | Veľtrh pre plasty a gumu.

EMO Hannover 2017

18.09.2017 | Popredný svetový veľtrh obrábania kovov.

HYBRID Expo 2017

19.09.2017 | Veľtrh pre vývoj a výrobu hybridných súčiastok a ich aplikačné sektory sa koná každé 2 roky.